۱۴۰۰ فروردین ۱۵, یکشنبه

پوسیدگی قهوه ای میوه (Brown rot)

این بیماری در تمام جهان به میوه های هسته دار و دانه دار خساده وارد می کند، همچنان این بیماری در مناطقی که باران کافی در مرحله گرده افشانی و رسیدگی میوه می بارد شیوع دارد.

علایم بیماری





درختان در مرحله شکوفه دهی مورد حمله قرار گرفته و با حمله قارچ شکوفه و شاخه های گل دهنده خشک می شوند، عامل بیماری از طریق زخم یا آسیب های طبیعی وارد میوه می شود. بیشتر اوقات میوه ها در زمان حمل و نقل آسیب می بینند. آلودگی در میوه های خام کمتر دیده می شود.

عامل بیماری

قارچ monilinia fructigena و moniliniua laxa است.



دوران مرض

معمولاً میوه های مومی شده که بالای درختان زمستان را می گذرانند موجب آلودگی اولی می شوند. میوه های آلوده ی زیر درختان در بهار به دلیل حمله قارچ های سپروفایت و سایر باکتریا ها قدرت بیماری زایی خود را از دست می دهند.



کنترل بیماری

در فصل زمستان خوره ها و میوه های مومی شده جهت کاهش اناکولم قطع و از بین برده شوند. در فص نمویی (بهار) باید مطمئن شد آفاتی که راه ورود را برای این بیماری باز می کنند از بین برده شده اند، مثل جرب سیب و سایر آفات. استفاده از قارچ کش هایی مثل کپتان، سویچ، یا بلیس قبل از برداشت به اندازه ای که در برابر حمله قارچ ها از طریق زخم ها موثر باشند. در حال حاظر یگانه راه جلوگیری از این بیماری کنترل زراعتی است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً با نظرات خود مارا یاری رسانید