۱۴۰۰ فروردین ۱۵, یکشنبه

جَرَب سیب (Apple scab)

 علایم

به محض باز شدن برگ ها و جوانه ها و ظهور برگ های جوان، داغ های کوچک مخملی شکل به رنگ سبز زیتونی تا قهوه ای با حاشیه نا منظم ظاهر می شود. داغ ها به تدریج به رنگ قهوه ای در آمده و انساج میوه در محل این داغ ها سخت می گردد. میوه های آلوده شده بد شکل شده، ترکیده و قبل از رسیدن می ریزند.




بیماری جرب سیب معمولاً روی برگ ها، دمبرگ ها، شکوفه ها، کاسبرگ ها، میوه ها، و گهگاهی روی شاخه های جوان و پندک ها مشاهده می شود.

عامل بیماری

 قارچ Venturia inaequalis است.



دوران بیماری

قارچ عامل بیماری به شکل مایسیلیم و سودوتیشیا در برگ ها و میوه های ریخته شده زمستان را سپری می کند. هنگامی که هوا مرطوب و حرارت 16 – 26 درجه سانتی گرید شد؛ اسکوسپور ها به هوا پرتاب شده و با جوانه زدن شان کونیدیا ها را تولید می کنند که کونیدیا هنگام برخورد با بافت (انساج) گیاه باعث آلودگی (مصابیت) اولی میشود.



کنترل بیماری

رعایت بهداشت در باغ (جمع آوری و آتش زدن مواد اضافی باغ مانند: برگ های ریخته شده و میوه های گندیده ریخته شده)، استفاده از رقم های مقاوم در مقابل این بیماری ها، رعایت فاصله مناسب کشت در باغ های تازه تاسیس شده، شاخه بری مناسب و منظم درختان جهت ایجاد تهویه مناسب بین درختان، استفاده از دارو های کیمیایی.

دارو های کیمیایی برای کنترل این بیماری

بنزیمیدازول، دودین، کپتافول، نوآریمول، استروبی، فلینت.

نکته! به طور کلی باغداران باید جهت جلوگیری از انکشاف بیماری قارچ کش های معالجه ای را با محافظتی یکجا استفاده کنند.

نکته 2! سمپاشی قارچ کش های محافظتی یا سیستمیک باید بعد از آن که میوه درخت سیب به اندازه یک چهارمغز رسید انجام شود. در غیر آن آسیب جدی به میوه ها خواهد رسید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً با نظرات خود مارا یاری رسانید