۱۳۹۸ مهر ۷, یکشنبه

ارزش غذایی دال نخود
















دال نخود سبز و زرد هر دو در اصل از همان نخود تازه و شیرین بدست می آیند. از آنجایی که ارزش غذایی دال خیلی بلند است، برای هرکس که دوست داشته باشد رژیم غذایی خود را تنظیم کند و یا علاقه مند به مصرف غذاهای سالم باشد باید استفاده از گوشت را محدود کرده و سبزیجات را بیشتر در ترکیب غذایی خود اضافه کند، این یک افزودنی عالی خواهد بود. دال منبع مهم پروتین گیاهی، قند، فایبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. از هر لحاظ مفید هستند و راحت ترین روش برای افزودن غذاهای گیاهی در منوی غذایی شما خواهد بود. دال منبع غنی پروتین، قند و حتی بعضی از چربی های سالم نیز هستند. بنابر گفته سازمان غذایی آمریکا مصرف یک پیاله دال پخته شده، 16 گرم پروتین همراه با مقداری چربی و 41 گرام قند تولید میکند.
دال نخود در جمله ی سایر مواد مهم غذایی محسوب می گردد که بعضی از آنها حاوی کلسیم، آهن، مگنیزیم، مس، سلینیم، فولات و کولین است.
دال نخود از جمله منابع مفید پروتین گیاهی است که میتوان آنرا پخته و بجای سایر پروتین های حیوانی مصرف کرد.
برخلاف گوشت و سایر پروتین های حیوانی،  دال نخود یک پروتین کامل نیست، آنها یکی از امینو اسید های ضروری را ندارند. براساس مقاله ای که در نشریه ی غذا و تغذیه منتشر شده است، دال نخود امینو اسید تریپتوفان را کم دارد.
 با این حال اگر آنرا با مقداری برنج و سبزیجات مصرف کنید، تریپتوفان را میگیرید و حتی ارزش غذایی دال را بیش از پیش افزایش داده اید.
کاهش قند در دال نخود
بعضی افراد از موجودیت قند ها در دال نخود و سایر حبوبات در هراس هستند. درحالی که اخیرا تشخیص شده است که قند های موجود در دال نخود صحی و با فایبر زیاد هستند. پس آنها قند خون را بالا نمیبرند. آنها همچنان زمان زیادی را برای هضم و جذب در بدن به خود اختصاص میدهند، بنابرین آنها کمترین قند را در بدن ذخیره میکنند.
باید به خاطر داشت که فایبر بخشی از قند است که در بدن انسان قابل جذب یا هضم نمیباشد. از بدن شما عبور میکند. این بدین معنی است که در واقع قند های قابل هضم موجود در دال نخود بسیار کم است.
فواید درمانی دال نخود
افزون بر اینک غذایی متراکم است، به صحتمندی انسان نیز سودمند میباشد. در کاهش بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان موثر است. مصرف دال نخود میتواند در تنظیم یاد وزنی کمک کند. سازمان غذایی امریکا هر هفته مصرف یک و نیم پیاله حبوبات را پیشنهاد میکند که دال نخود نیز شامل آن باشد .
نشریه ی فیزیولوژی و سایت های تغذیه و سوخت و ساز طی یک بررسی ثابت میکنند که مصرف بیشتر حبوبات میتواند از خطر ابتلا به بیماری های روده، پروستات و سرطان سینه بکاهد.
آنها میتوانند فشار خون، سطح کلسترول و التهاب هایی که از بیماری های قلبی سرچشمه میگیرند را پایین بیاورند. بررسی نشان داد افرادی که کمتر از یک بار در هفته از دال نخود استفاده میکنند در مقایسه با کسانیکه چهار بار یا بیشتر در هفته آنرا مصرف میکنند 22 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.
دال نخود به دلیل مواد فایبر داری که دارد غذایی مناسب برای بیماران دیابتی است. در بررسی سال 2014 دریافتند که خوردن دال نخود میزان تجمع گلوکوز و انسولین را در بدن کاهش میدهد.
کالری در دال نخود
اگر شما از وجود کالری در دال نخود نگران هستید، حالا نباشید. با توجه به نشریه سازمان غذایی آمریکا، یک پیاله دال نخود پخته شده 229 کالری دارد. حتی اگر شما در پی رژیم غذایی کم کالری هستید که همچنان غذایی کامل برای شما باشد، ارزش کالوریکی دال نخود خوب است و میتواند بدن شما را برای مدتی طولانی فعال نگه دارد.
در حقیقت بعضی محققان پیشنهاد میکنند که مصرف حبوبات را در برنامه ریزی برای کاهش وزن استفاده نمود. نویسندگان نشریه ی سال 2014  فیزیولوژی ، تغذیه و سوخت و ساز  گزارش کردند که بررسی آزمایشی صحت و تغذیه جهانی نشاند داده است جوانانی که معمولا لوبیا میخورند 22 درصد کمتر به چاقی مبتلا شده اند.

۱ نظر:

لطفاً با نظرات خود مارا یاری رسانید