۱۴۰۰ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

تغذیه گیاهی قسمت سوم

 ویدیو های این بخش همگی مربوط به کشاورزی و زراعت می شوند، لطفاً قبل از دانلود یکبار حتماً آنها را دقیق تا آخر تماشا کنید، و در مورد محتوای آن نظر بدهید در صورت علاقه مند بودن ویدیو ها را لایک کرده و به اشتراک بگذارید.

همچنان میتوانید جهت دریافت مطالب خیلی بیشتر و مفیدتر مثل کتابها و مقالات علمی-تحقیقی به گروه تلگرامی ما بپیوندید:👇👇👇👇👇📢📺🎓🚜🌾📑

t.me/albagristudents

همچنان به گروه فیسبوک ما بپیوندید تا از مطالب بروز و مهم جدید در عرصه کشاورزی آگاه شوید:👇👇🌹🔥🌾🚜

https://facebook.com/groups/520713888863951/


 

تغذیه گیاهی قسمت دوم

 برای تماشای ویدیوهای بیشتر از این قبیل لطفاً کانال یوتیوب مرا سبسکرایب کنید ویدیوها را لایک کنید و همچنان به اشتراک بگذارید


۱۴۰۰ فروردین ۲۵, چهارشنبه

قرغنه (Anthracnose)


قرغنه یک بیماری قارچی درختان سیب است که بالا درختان، خوره را ایجاد می کند و همچنان باعث پوسیدگی میوه نیز می شود، پوسیدگی آن بعد از رفع حاصل پدید می آید که به آن پوسیدگی چشم گاو مانند میوه نیز می گویند.

علایم

به صورت لکه های کوچک نکروتیکی (خشک شدگی) تا لکه های نامنظم در حاشیه برگ و امتداد برگ ها بوده و ممکن است تمام برگ را بپوشاند. پندک ها و نوک شاخه های آلوده در اوایل بهار می میرند.




عامل عامل بیماری

قارچ pezicula malicorticis است.

دوران بیماری

قارچ هایی که باعث آلودگی برگ و شاخه می شوند در اعضای باردهی روی خوره ها، شاخه های مرده برگ های ریخته شده روی زمین، پندک ها و نوک شاخه ها نفوذ نموده و در بهار آینده موجب خشکیدگی نوک شاخه می گردند. خوره های فعال به زودی دور تا دور شاخه را فرا گرفته و آنرا خشک می کنند.



کنترل بیماری

از بین بردن اعضای گیاهی که پتوژن در آن زمستان را می گذراند، قیچی زدن شاخه های آلوده و از بین بردن برگ های ریخته شده و چند نوبت سمپاشی با قارچ کش های محافظتی این بیماری را کنترل می کند.


۱۴۰۰ فروردین ۱۵, یکشنبه

پوسیدگی قهوه ای میوه (Brown rot)

این بیماری در تمام جهان به میوه های هسته دار و دانه دار خساده وارد می کند، همچنان این بیماری در مناطقی که باران کافی در مرحله گرده افشانی و رسیدگی میوه می بارد شیوع دارد.

علایم بیماری





درختان در مرحله شکوفه دهی مورد حمله قرار گرفته و با حمله قارچ شکوفه و شاخه های گل دهنده خشک می شوند، عامل بیماری از طریق زخم یا آسیب های طبیعی وارد میوه می شود. بیشتر اوقات میوه ها در زمان حمل و نقل آسیب می بینند. آلودگی در میوه های خام کمتر دیده می شود.

عامل بیماری

قارچ monilinia fructigena و moniliniua laxa است.



دوران مرض

معمولاً میوه های مومی شده که بالای درختان زمستان را می گذرانند موجب آلودگی اولی می شوند. میوه های آلوده ی زیر درختان در بهار به دلیل حمله قارچ های سپروفایت و سایر باکتریا ها قدرت بیماری زایی خود را از دست می دهند.



کنترل بیماری

در فصل زمستان خوره ها و میوه های مومی شده جهت کاهش اناکولم قطع و از بین برده شوند. در فص نمویی (بهار) باید مطمئن شد آفاتی که راه ورود را برای این بیماری باز می کنند از بین برده شده اند، مثل جرب سیب و سایر آفات. استفاده از قارچ کش هایی مثل کپتان، سویچ، یا بلیس قبل از برداشت به اندازه ای که در برابر حمله قارچ ها از طریق زخم ها موثر باشند. در حال حاظر یگانه راه جلوگیری از این بیماری کنترل زراعتی است.


جَرَب سیب (Apple scab)

 علایم

به محض باز شدن برگ ها و جوانه ها و ظهور برگ های جوان، داغ های کوچک مخملی شکل به رنگ سبز زیتونی تا قهوه ای با حاشیه نا منظم ظاهر می شود. داغ ها به تدریج به رنگ قهوه ای در آمده و انساج میوه در محل این داغ ها سخت می گردد. میوه های آلوده شده بد شکل شده، ترکیده و قبل از رسیدن می ریزند.




بیماری جرب سیب معمولاً روی برگ ها، دمبرگ ها، شکوفه ها، کاسبرگ ها، میوه ها، و گهگاهی روی شاخه های جوان و پندک ها مشاهده می شود.

عامل بیماری

 قارچ Venturia inaequalis است.



دوران بیماری

قارچ عامل بیماری به شکل مایسیلیم و سودوتیشیا در برگ ها و میوه های ریخته شده زمستان را سپری می کند. هنگامی که هوا مرطوب و حرارت 16 – 26 درجه سانتی گرید شد؛ اسکوسپور ها به هوا پرتاب شده و با جوانه زدن شان کونیدیا ها را تولید می کنند که کونیدیا هنگام برخورد با بافت (انساج) گیاه باعث آلودگی (مصابیت) اولی میشود.



کنترل بیماری

رعایت بهداشت در باغ (جمع آوری و آتش زدن مواد اضافی باغ مانند: برگ های ریخته شده و میوه های گندیده ریخته شده)، استفاده از رقم های مقاوم در مقابل این بیماری ها، رعایت فاصله مناسب کشت در باغ های تازه تاسیس شده، شاخه بری مناسب و منظم درختان جهت ایجاد تهویه مناسب بین درختان، استفاده از دارو های کیمیایی.

دارو های کیمیایی برای کنترل این بیماری

بنزیمیدازول، دودین، کپتافول، نوآریمول، استروبی، فلینت.

نکته! به طور کلی باغداران باید جهت جلوگیری از انکشاف بیماری قارچ کش های معالجه ای را با محافظتی یکجا استفاده کنند.

نکته 2! سمپاشی قارچ کش های محافظتی یا سیستمیک باید بعد از آن که میوه درخت سیب به اندازه یک چهارمغز رسید انجام شود. در غیر آن آسیب جدی به میوه ها خواهد رسید.


۱۴۰۰ فروردین ۱۳, جمعه

طریقه آماده ساختن محلول قارچ کش لایم سلفر

 فواید لایم سلفر



1- این محلول پس از سمپاشی بر روی برگ ها و شاخه های درخت لایه ای را ایجاد می کند که باعث از بین رفتن بقایای امراض مانند تخم، لاروا و خود مرض می شود.

2- این محلول بر علاوه از بین بردن مرض با ایجاد لایه ای از حمله مجدد امراض و آفات جلوگیری می کند. 

3- این محلول با استفاده از سرمای زمستان و حالت استراحت، امراض را غافلگیر می کند. 

مواد لازم برای ساختن لایم سلفر

برای ساختن لایم سلفر 1 کیلوگرام آهک، 2 کیلوگرام پودر سلفر، 14 لیتر آب، بشکه روغن آهنی 16 کیلویی و بشکه سمپاشی نیاز است.

طریقه ساخت لایم سلفر

1 کیلو گرام آهک را در آب انداخته و منتظر می مانیم تا آهک از حالت آب نارسیده به حالت آب رسیده تبدیل شود. بعداً 2 کیلوگرام پودر سلفر را در بشکه آهنی 16 کیلویی می اندازیم.

سپس 14 لیتر آب از قبل تهیه شده را به آن علاوه می کنیم و آن را حرارت می دهیم تا جوش بیاید، در تمام مدت باید این محلول با چوب مخلوط گردد تا زمانی که به جوش بیاید، بعداً یک ساعت پس از جوشیدن همچنان در حالت جوش دوام دار مخلوط شود. تا اینکه محلول رنگ خاکستری شود. پس از یک ساعت جوشیدن و مخلوط کردن حرارت را قطع کنید( ظرف را از روی آتش بردارید). بگذارید تا خوب سرد شده و مواد جامد آن ته نشین شود. آنگاه مواد ته نشین را جدا کرده و متباقی را در ظرف پلاستیکی درپوش دار بریزید، حالا محلول آماده استفاده بر روی درختان است.

روش استفاده از محلول آماده شدۀ لایم سلفر

برای سمپاشی، یک لیتر از محلول آماده شدۀ لایم سلفر را با 9 لیتر آب مخلوط نموده و آنرا در بشکۀ سمپاش انداخته و سمپاشی را آغاز می کنیم.

نکته: در زمان سمپاشی درخت باید در حالت استراحت و فاقد برگ و گل باشد، یعنی در اواخر ماه دلو و اوایل ماه حوت سمپاشی صورت گیرد.

نکات مهمی که باید در وقت سمپاشی در نظر گرفته شوند

1- برای جلوگیری از مسموم شدن، باید از ماسک، عینک، دستکش و لباس کار استفاده شود.

2- پس از سمپاشی دست و صورت با آب و صابون خوب شسته شده و لباس تعویض شود.

3- سمپاشی باید زمانی صورت گیرد که تا 3 الی 4 روز بارندگی صورت نگیرد، زیرا سم را می شوید و اثر آن را از بین می برد.

4- برای اطمینان، سمپاشی هر بار پس از به پایان رسیدن باران در هوایی کاملاً آفتابی صورت گیرد.

5- برای تهیه لایم سلفر نباید از ظروف آشپزخانه استفاده شود.

6- جهت نگهداری محلول لایم سلفر از ظروف پلاستیکی سر بسته استفاده شود.

7- برای تهیه لایم سلفر از ظروف آهنی که ظرفیت 16 لیتر مایع را داشته باشد استفاده شود.

8- محلول آماده شده لایم سلفر را می توان تا 15 الی 20 روز استفاده کرد، در صورت نگهداری بیش از 20 روز خاصیت اثربخشی خود را از دست می دهد. 

9- محلول لایم سلفر نباید در نزدیکی خیوانات خانگی و کودکان نگهداری شود.

تصاویر مرتبط:







انتخاب پایه و پیوندك برای درخت انگور


پایه ((root stock و پیوندك (csion)باید هر كدام دارای خواص و صفاتی باشد تا پیوند زدن ممكن  و یا از نظر اقتصادی صرفه جویانه تر باشد. 

1- انتخاب پایه: بهترین پایه باید دارای شرایط زیر باشد: 

مقاومت به سرما- این موضوع در نواحی گرمسیر و یا نقاطی كه دارای آب و هوای معتدل می باشند چندان دارای اهمیت نیست ولی در مناطق سردسیر برای دوام درخت پیوندی و برداشت بهره كافی باید پایه هایی انتخاب نمود كه در مقابل سرمای سردترین زمستان محل مقاومت كند و مخصوصاً این نكته را باید در نظر گرفت كه مقاوت پایه به این عمل باید بیشتر از مقاومت پیوندك باشد چه اگر پایه به سرما حساس تر از پیوندك باشد در سالهای خیلی سرد درخت پیوندی به كلی از ریشه خشك می شود در صورتی كه اگر مقاومت آن زیادتر شد.در چنین سالی هر وقت پیوندك در اثر سرما ازبین رفت می توان از ریشه قوی یا زیاد پایه كه در مقابل سرما استقامت كرده استفاده نموده مجدداً آن را پیوند كرد. در این صورت نموی پیوندك  سریع بوده و زودتر از درختی كه پایه آن جوان و ضعیف است میوه خواهد داد. 

 2-ازدیاد پایه: برای پایه نوعی را باید انتخاب نمود كه تكثیر آن به آسانی و با هزینه كم میسر باشد و مخصوصاً تا جایی كه ممكن است باید پایه را بوسیله غیر جنسی ازدیاد كرد زیرا فقط در این صورت است كه پایه ها یكنواخت و از یك جنس بوده و با در نظر گرفتن اثر متقابل پایه و پیوندك در یكدیگر باغ یكنواخت به دست می آید و بهره برداری از آن آسانتر و كم هزینه تر می شود. 

3- مقاومت به بیماریها: یكی از شرایط مهم در انتخاب پایه مقاومت آن به انواع مختلف بیماریها  و آفات می باشد .مثلا درباره انواع مو كه از نظر علمی به ویتیس وینفرا معروف است ( موهای ایران از این نوع است ) مورد حمله حشره زیر زمینی واقع می گردد كه فیلكسر نام دارد. این آفت روی ریشه کیله زندگانی می كند  و در مدت نسبتاً كمی درخت را خشك نموده  از بین می برد. در مقابل موهای محلی ایران یك نوع دیگردرخت انگور یافت می شود كه اصل آن از آمریكا بوده  و این حشره به ریشه آن صدمه نمی زند. 

خوشبختانه این آفت در ایران مشاهده نشده ولی هر گاه در ناحیه شیوع یافت باید موی ایرانی را روی پایه آمریكایی پیوند نمود.تا بوته انگور از گزند فلیكسر در امان بماند. 

4- آسانی عمل پیوند زدن: پوست پاره ای از گیاهان به سختی از چوب جدا می شود ودر بعضی دیگر پوست به اندازه ای نازك است كه جدا كردن آن از چوب غیر مقدور می باشد.و این موضوع در پیوند تاجی و شكمی دارای اهمیت فراوان است. بنابراین در مورد پیوند كردن باید نوعی از گیاه به عنوان پایه انتخاب شودكه به آسانی بتوان پوست آن را از چوب جدا نمود. 

5- مقدار و نوع ریشه: نباتاتی كه دارای ریشه ی سطحی و قوی می باشند بر گیاهانی كه دارای ریشه عمودی و ضعیف می باشند از نظر پایه ترجیح دارند چه تغییر مكان دادن درختانیكه ریشه سطحی دارند به مراتب آسانتر و موفقیت در گرفتن آنها در محل اصلی بیشتر از درختانی است كه دارای ریشه عمودی هستند. 

6- پا جوش دادن پایه: درختانی كه پاجوش زیاد تولید می نمایند صلاحیت آن را ندارند كه به عنوان  پایه مورد استفاده قرار گیرند زیرا پاجوش باعث ضعف درخت پیوند و درنتیجه نامرغوبی میوه آن می شود و از بین بردن یعنی كندن آنها نیز مستلزم صرف وقت و هزینه زائد است. مثلاً برای ازدیاد و انتشار انواع یاس درختی یا خوشه ای اصلاح شده بهتر است از برگ نو به عنوان پایه استفاده شود تا یاس درختی معمولی  و نرك(مذکر) زیرا نوع اخیر بنابر طبیعت تولید پاجوش زیاد می نماید در صورتی كه برگ نو كمتر پاجوش می دهد. 

7- توافق پایه با انواع مختلف خاك: هر چند یك نوع معین از گیاه را نمی توان در خاكهای مختلف كاشت و از نظر علمی یك نوعمعین از نبات در نوع معینی از خاك بهترین  نتیجه را می دهد ، معهذا از نظر اقتصادی  و تهیه نهال پیوندی برای فروش باید سعی نمود كه پایه انتخاب شده در بیشتر از انواع خاك ها زندگانی كرده و بهره كافی بدهد. 

انتخاب پیوند- پیوندك نیز مانند پایه ی مادری دارای صفاتی می باشد كه ذیلاً به شرح آن می پردازیم : 

1- مطابقت و تجانس آن با پایه به قسمی كه شرح آن گذشت. 

2- پیوندك باید یكساله باشد. در پیوند خزانی می توان از شاخه های همان سال یعنی از شاخه هایی كه در بهار ظاهر شده اند استفاده نمود. سن پیوندك نباید از یكسال تجاوز نماید ولی باید كاملاً رسیده باشد .یعنی چوب آن به اندازه كافی سفت گردیده . مواد ذخیره ای كافی در آن جمع باشد. 

3- پیوندك باید از شاخه های گل یا میوه دهنده پایه مادر تهیه شود. پیوندی كه از شاخه نرك(مذکر) برداشت شود معمولاً میوه نخواهد داد. 

4- بهتر است پیوندك را از قسمت وسطی شاخه تهیه نمایند زیرا جوانه های قسمت بالایی خیلی جوان و ضعیف هستند و جوانه های قسمت پایانی شاخه كم محصول می باشند. 

5- در درختانی كه دوره استراحت كامل دارند برای پیوند بهاره باید پیوندك را بعد از شروع دوره استراحت و قبل از بیدار شدن پایه مادری از خواب زمستانه تهیه نمود. هر گاه خطر یخبندان و سرمای شدید در بین باشد قطع پیوندك از درخت مادر قبل از یخبندان باید انجام گیرد زیرا سرمای شدید شاخه ها را خشكانیده و از بین می برد. 

در نگهداری پیوندك هایی كه قبل از موعد پیوند كردن از شاخه مادری جدا می كنند باید دقت زیاد نمود و آنها را در محلی نگه داشت كه سرما به پیوندك صدمه نزند و گرمای بی موقع نیز باعث بیدار شدن و در نتیجه تبخیر و خشك كردن انها نشود . برای این منظورشاخه ها را در خزه و یا در بوره ی اره ی مرطوب در مكانی كه حد اكثر 5 تا 6 درجه حرارت داشته باشد نگاه می دارند. برای حفظ پیوندك از سرما و یا گرما ممكن است آنها را در نقطه ای از باغ زیر خاك كرد. 

6- پیوندك و پایه در یك درجه از فعالیت حیاتی باشد و اگر این امر ممكن نشود پایه نسبت به پیوندك جلو باشد یعنی دارای فعالیت بیشتر باشد. به عبارت دیگر پایه باید قبل از پیوندك از خواب زمستانی بیدار شده شروع به فعالیت نماید ( در پیوند بهاره ) زیرا در غیر این صورت پیوندك قبل از جوش خوردن با پایه  شروع به فعالیت كرده  در اثر تبخیر و از دست دادن جزیی ذخیره غذایی كه با خود همراه دارد  و نرسیدن مواد غذایی از پایه قبل از جوش خوردن خشك می شود


تغذیه گیاهی قسمت اول

 برای تماشای ویدیوهای بیشتر از این قبیل لطفاً کانال یوتیوب مرا سبسکرایب کنید ویدیوها را لایک کنید و همچنان به اشتراک بگذارید

 موضوعات بیان شده در این ویدئو

نظریه انتشار، نظریه تبادل آیونی، نظریه تعادلی دانِن، انتقال فعال، انتقال غیر فعال، انایون، کتایون